Narasumber : http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/panduanlengkapsembahyang.htm
Berwudhu
- Yang praktis dan mencukupi
- Yang sebaik-baiknya
- Hikmah-hikmahnya
Cara atau jalan untuk membina mental dan rohani sungguh
banyak sekali. Jalan yang pasti ialah mendekatkan diri kepada Allah SWT
dan mengekalkannya yang disebut sebagai ibadah. Salah satu mata rantai
ibadah itu adalah Wudhu'.
Kegunaan Air Wudhu
- Untuk segala macam solat hukumnya wajib.
- Untuk Thawaf di Ka'bah, thawaf apa saja, hukumnya wajib.
- Sewaktu hendak membaca Al-Qur'an hukumnya sunnat
- Sewaktu hendak tidur atau lain-lain perbuatan yang baik, hukumnya sunnat
Alat Yang Dipakai
Alat yang dipakai ialah air. Meskipun demikian, air yang
digunakan untuk berwudhu' adalah air yang suci lagi menyucikan (pengertiannya?),
iaitu: Air hujan, Air Sumur, Air Sungai, Air Laut, Air dari mata Air, Air
Telaga, Air Danau, Air Ais, Air Ledeng.
Cara-caranya
Berniat dalam hati bahawa berwudhu' untuk..., lalu:
- Membasuh muka dengan air (cukup sekali asalkan merata ke seluruh muka)
- Basuhlan tangan hingga sampai dengan kedua siku (cukup sekali asal merata).
- Sapulah sebahagian kepala, cukup sekali saja
- Basuhlan kaki hingga sampai dengan kedua mata kaki (cukup sekali asal merata).
Bila dikerjakan seperti di atas, maka wudhu' sudah sah.
Berwudhu' yang lebih sempurna
Bila ingin berwudhu' lebih sempurna, yakni sempurna
lahiriah dan sempurna pula dalam ganjaran, maka kerjakanlah
tabahan-tambahannya dengan cara sebagai berikut:
- Mulailah dengan mengucapkan Bismillaahir rahmaanir rahiim...
- Menghadaplah kearah kiblat
- Usahakanlah berwudhu' dengan tidak meminta bantuan orang lain, seperti menimba, dan sebagainya.
- Basuhlah jari-jari tangan dengan menyelat-nyelatinya. Dan bagi jari yang bercincin, jam atau perhiasan yang dipakai di jari-jari lainnya, bukalah perhiasan tersebut agar air dapat merata membasahi seluruh jari-jari.
- Berkumur-kumur.
- Masukkanlah air ke dalam hidung, lalu keluarkanlah kembali (istinsyaq).
- Gosoklah gigi untuk menghilangkan sisa makanan dan bau mulut yang kurang sedap.
- Mulailah dengan anggota wudhu'yang sebelah kanan.
- Ulangilah masing-masing sampai tiga kali (3X).
- Ratakanlah air hingga membasahi seluruh anggota wudhu'
- Ketika menyapu kepala, ratakan seluruhnya (letakkan ibu jari samping kiri dan kanan kepala, lalu putarlah telapak tangan dari depan ke belakang, kemudian kembali ke depan (cukup sekali).
- Basuhlah telinga dengan memasukkan telunjuk ke lubang telinga, ibu jari dibelakang telinga.
- Bila selesai berwudhu', hadapkan muka ke arah kiblat dan berdoalah dengan membaca:
Asyhadu an laa ilaaha illalaahu wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu wa Rasuuluh, Allahummaj'alnii minat tawwaa biinaa waj'alnii minal mutathahhiriin.
Aku bersaksi bahwa Tidak ada Tuhan selain Allah, dan aku bersaksi bahwa sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba-Nya dan rasul-Nya. Ya allah , masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang bertaubat, dan jadikanlah aku masuk ke dalam golongan orang-orang yang suci.
14. Lakukanlah solat sunnat wudhu' dua raka'at.
Hal-hal yang Membatalkan Wudhu'
- Keluar sesuatu dari "dua pintu" belakang seperti buang angin (kentut), buang air besar atau kecil, haid atau nifas, dan sebaganya.
- Hilang akal (kerana sakit, mabuk, gila dan sebagainya) .
- Bersetubuh.
Tayamum
"Manakala seorang muslim atau mukmin itu berwudhu, lalu ia
membasuh mukanya, maka keluarlah dari mukanya itu semua dosa yang dilihat
oleh matanya bersama air atau bersama titisan yang terakhir dari air.
Manakala ia membasuh kedua tangannya, maka keluarlah (terusir) semua dosa
yang tersentuh oleh kedua tangannya bersama air atau bersama-sama dengan
titisan terakhir dari air. Manakala ia membasuh kedua kakinya, maka sirnalah
semua dosa yang pernah dijalani oleh kakinya bersama air atau bersama
titisan air yang terakhir, sehingga keluar (selesailah) dalam keadaan bersih
dari dosa-dosa." (Hr Imam Muslim dari Abu Hurairah).
Air Wudhu
Wudhu merupakan salah satu ibadah yang khas yang dapat
dipakai untuk solat, thawaf, hendak tidur, jalan keluar rumah, serta
memelihara jiwa dan raga dari berbagai cacat.
Wudhu dengan air bersih dan murni bererti meniti kosmetik
tradisional dan anti biotik alamiah, kerana itu, Islam tidak membenarkan
berwudhu dengan air musta'mal (air bekas dipakai), air buah-buahan,
akar-akaran atau air yang sudah berubah sifat-sifatnya (warna, rasa dan
baunya). Seperti telah dijelaskan sebelumnya, bahawa wudhu ialah membasuh
muka, membasuh kedua tangan hingga dua siku, menyapu kepala, dan membasuh
kaki hingga dua mata kaki yang diawali dengan niat dalam hati.
Almarhum Buya Hamka, melalui bukunya "Lembaga Hidup"
menulis tentang wudhu sbb:
"Lima kali sekurang-kurangnya sehari semalam disuruh
berwudhu dan solat. Dan meskipun wudhu belum lepas, sunnat pula
memperbaharuinya. Oleh ahli tasawuf diterangkan pula hikmah wudhu itu.
Mencuci muka, ertinya mencuci mata, hidung, mulut dan lidah, kalau-kalau
tadinya berbuat dosa ketika melihat, berkata dan makan. Mencuci tangan
dengan air, dalam hati dirasa seakan-akan membasuh tangan yang terlanjur
berbuat salah. Membasuh kaki, dan lain-lain demikian pula. Mereka perbuat
hikmat-hikmat itu, meskipun di dalam hadis dan dalil tidak bertemu, adalah
supaya manusia jangan membersihkan lahirnya saja, padahal bathinnya masih
tetap kotor. Hatinya masih khizit, loba, tamak, rakus, sehingga wudhunya
lima kali sehari itu tidak berbekas diterima Allah, dan sembahyangnya tidak
menjauhkan dari pada fahsya (keji) dan mungkar (dibenci)".
Penulis "Lembaga Hidup" sengaja merangkaikan keutamaan
wudhu dengan masalah kesehatan badan dan kebersihannya, lalu dihubungkan
dengan sabda Nabi Muhammad s.a.w Tulisnya:
"Bukan kita hidup mencari puji, bukan pula supaya kita
paling atas di dalam segala hal. Meskipun itu tidak kita cari, kalau kita
menjaga kebersihan, kita akan dihormati orang juga". Sebagaimana sabda
Rasulullah s.a.w: "Perbaguslah pakaianmu, perbaiki tunggangan (kenderaan) mu,
sehingga kamu laksana sebutir tahi lalat di tengah-tengah pipi, di dalam
pergaulan dengan orang banyak".
Allah s.w.t. menurunkan wahyu, memberi hidayah penuntun
rohani dan jasmani agar keduanya tetap berfungsi dan terpelihara.
Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. pernah pergi ke kuburan, lalu
memberi salam : "Assalamu'alaikum Dara Qaumin (perkampungan orang mukmin)
dan Insya Allah kami akan menyusul kemudian, saya ingin benar melihat-lihat
saudaraku." Berkata sahabat: "Bukankah kami ini adalah saudaramu ya Rasulullah?
"Ya, kamu adalah sahabatku, dan saudara-saudaraku yang belum datang
kini." Sahabat kembali bertanya: "Bagaimanakah engkau dapat mengenal
mereka yang
belum datang kini dari ummatmu ya Rasulullah?" Rasulullah s.a.w. bersabda: "Bagaimana
pendapatmu jika seorang mempunyai kuda belang putih muka dan kakinya,
ditengah-tengah kuda yang semuanya hitam, tidakkah mudah mengenal kudanya?"
Para sahabat menjawab : "Benar Ya Rasulullah." "Maka itu ummatku nanti kelak
pada hari kiamat bercahaya muka dan kakinya sebagai bekas wudhu, dan saya
akan membimbing mereka itu ke Haudh (Telaga Syafa'at)"
Cahaya, Kebersihan dan Kehidupan
Dalam air wudhu yang sakral terdapat cahaya, kebersihan
dan kehidupan. Air bekas (mus'tamal) atau tersadur najis, akan menjadi
sumber penyakit, buruk bagi fisik, kimia, maupun biologis. Islam pun
melarang berwudhu dengan air yang demikian. Air sebagai keperluan vital
kehidupan. Al-Qur'an memberi penjelasan bahawa kehidupan dimulai dari air,
seperti disebutkan dalam firmannya:
"Dan kami telah menciptakan segala sesuatu yang hidup itu
dari air, apakah mereka belum mau juga beriman?" (Al-Anbiya:30).
Hal-hal Yang Tidak Membatalkan Wudhu
Banyak sekali perbuatan yang dikira orang membatalkan
wudhu, padahal tidak. Misalnya, seorang pekerja yang berpalitan dengan oli dan
minyak, mengira air wudhunya sudah rosak dan wudhunya batal, padahal tidak;
sementara yang dianggap remeh ternyata justru membatalkan wudhunya. Beberapa
hal yang tidak membatalkan wudhu antara lain:
- Bersentuhan antara pria dan wanita, sudah dewasa, tanpa lapis, selama tidak mengandung niat yang nafsu dan tak senonoh. Dalam suatu hadis disebutkan: "Aisyah r.a. berkata: Suatu malam aku kehilangan Rasulullah s.a.w. dari tempat tidurku, maka terabalah oleh telapak tanganku pada kedua telapak kakinya yang keduanya dalam keadaan berdiri; dan Rasulullah s.a.w. sedang sujud sambil membaca: Allaahumma innii a'udzu biridhaaka, min sakhatika, wa a'uudzu bimu' aafaatika min uquubatika, wa a'uudzu bika minka laa uhshiitsanaa'an 'alaika anta kamaa atsnayta 'alaa nafsika." (HR Muslim dan At Turmuzy). Yang erti doanya: "Ya Allah, aku berlindung dengan ridhaMu dari murkaMu, berlindung dibawah naunganMu; ringkasnya aku berlindung kepadaMu daripadaMu. Tiada terhitung puja-pujiku untukMu. Engkau sebagaimana pujianMu atas diriMu sendiri." "Aku tidur dihadapan Rasulullah s.a.w., sedang kakiku berada di arah kiblat. Maka apabila Ia sujud, dirabanya aku dan dipegangnya kakiku". Sementara dalam lafazh yang lain disebutkan :"Maka jika ia akan sujud, kakiku, dirabanya". (HR Bukhary dan Muslim, sumber Aisyah)
- Keluar darah dari tempat yang lazim, seperti luka, bukan dari qubul atau dubur.
- Kerana muntah
- Kerana makan minum. Seperti disebutkan dalam hadits nabi: "Manimunah r.a. berkata: "Rasulullah s.a.w. telah makan di rumahnya dengan panggangan kambing, kemudian Rasulullah s.a.w. langsung solat tanpa memperbaharui wudhu." (HR Bukhary dan Muslim).
- Terkena segala jenis najis atau kotoran lainnya. Najis tidak menghilangkan wudhu', hanya dia cukup dibersihkan saja.
- Tersentuh kemaluan tanpa maksud yang lain. Seperti disebutkan dalam hadis:"Bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang orang yang menyentuh kemaluannya, apakah ia wajib berwudhu? Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tidak, dia adalah sebagian dari tubuhmu sendiri". (HR Lima Ahli Hadits)
Perosak Tayammum
Tayammum merupakan pengganti wudhu atau mandi. Kerana itu,
ia boleh rosak atau batal apabila :
- Langsung melihat air dan dapat menggunakannya (khusus bagi mereka yang bertayammum kerana tidak ada air).
- Segala sesuatu yang membatalkan wudhu'.
Hal-hal lain yang perlu diketahui ialah:
- Satu kali tayammum dapat digunakan untuk beberapa solat atau thawaf, baik yang wajib maupun yang sunat.
- Apabila mendapatkan air, padahal solat sudah dikerjakan dengan tayammum, maka solatnya tidak perlu diulangi lagi.
0 komentar:
Posting Komentar